Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

26 March 2010

ISTILAH YG MASIH TAK DIFAHAMI DALAM DUNIA BLOG: SESAPE LEH BAGI DEFINISI???

salam semua...wah...bile Gengblogger tak leh nak masuk,otomatik saya malas nak tulis pape. jadi macam takde mood sangat. kenapa eh jadi macam tu?peliknye saya...hehehe

tapi hari ni,bile tengok da boleh masuk,terus je semangat nak taip. bukan apa,rasa semangat nak kongsi cerita tu ada bile ada gengblogger ni.hahaha..

ok,berbalik pada istilah dunia blog yang saya masih tak dapat nak faham sampai sekarang ni. saya dapat lihat macam-macam istilah. tapi sikit pun saya tak faham. pada sesiapa yang sudi,bagila definisi untuk istilah ni.

here we go...!!

1. Impressions
2. Uniques
3. CTR
4. CPM ( yg ni tak pasti.rasa macam pernah nampak )

ok,tu je..kalau ada tambahan,saya akan update lagi.thanks for all frens in blog world.cewah!!

5 comments:

PaanMFR said...

okey saya try.

Impression:
menunjukkan berapa kali / kerap page anda dilihat.. Selalu dipanggil page impressions / page views. Kalau dalam area ads network, dikira berapa kali iklan itu muncul di page / blog anda

Uniques:
seperti namanya, begitulah jua maksudnya.. unik, satu.. maksudnya jumlah pengunjung blog anda. tak kira dia pergi ke page mana, berapa kali pergi dalam satu2 masa, akan dikira 1 pengunjung.. Selalu disebut Unique Visitor.

CTR
Click-through rate. kadar user klik iklan yang kluar di page. selalunya dikira dalam bentuk %.

CPM
Click per millie.
ataupun kos iklan yang dikeluarkan dalam 1000 impression. kalau tinggi nilainya, kalau user klik iklan tu.. atau iklan muncul byk kali. maka nilainya tinggi.

Cikgu Shida said...

wah..tq sgt2...tp lpas bce pon lom phm sgt..haiya!

cahaya yg t'pelihara said...

shida join gengblogger ke?..nak tahu gak mcm mne naj join..huhuu

PaanMFR said...

Ingat ni..
CTR tinggi, nilai klik pun tinggi, langi byk duit dapat. sama juga dgn CPM. :)

Cikgu Shida said...

tq cik PaanMFR..tp ade beza tak advertlets dgn nuffnang?sy tak tau kenapa saya jadi minat sgt dgn advertlets..nuffnang cam tak minat..pelik perasaan ni..

doakan kami....

Lilypie Maternity tickers
 
 

Designed By Blogs Gone Wild!